Školní zralost

 

Dítě vstupující do prvního ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené. Posouzení školní zralosti je obtížné, někdy je nutno ponechat rozhodnutí pedagogicko psychologické poradně. Posouzení připravenosti je záležitostí hlavně zápisu do první třídy. 

Vážení rodiče,
pro Vaše děti bude vstup do první třídy úspěšný a snadný, pokud budete vědět jak má být připraveno. Uvedený text Vám může pomoci posoudit, jaké jsou na dítě kladeny požadavky.

         Optimální připravenost

             Nedostačující připravenost 

Vyjadřování ve větách a jednoduchých souvětích, schopnost konverzace s dospělými,schopnost spontánního popisu dějů, poznatků, úvah. Klade mnoho otázek. Umí vyprávět o rodičích, sourozencích.

Vyjadřování pomocí jednotlivých výrazů, jednoduchých vět, zřídka samostatně. Vyprávění nesrozumitelné, chaotické. Neklade otázky k doplnění svých znalostí. Dětská zpěvavá intonace, mazlivá výslovnost.

Orientace v okolí -zná svoji adresu,    jména a povolání rodičů, svoje nacionále.   

Nezná základní údaje o svém okolí.

Má rozvinuty základy logické paměti,   umí počítat s pochopením -zná číselné řady,chápe vztah větší-menší, více -méně.   

Nedovede počítat,chybný úsudek

Vyspělost v grafických projevech - umí napodobit jednoduché psací písmo zná několik tiskacích písmen. Umí popsat, co nakreslilo.   

Neobratné zacházení s tužkou.V nakreslených tvarech nelze rozpoznat jednotlivé předměty.

Je schopno soustředit se na práci, odolává rušivým podnětům,dokáže překonat únavu     

Obtížně se soustřeďuje, snadno se nechá rozptýlit, často přerušuje práci.

Dovede navázat kontakt s cizí osobou

Vyhýbá se cizím osobám, je stydlivé, bázlivé, nebo nadměrně upovídané, předvádí se.

Umí ovládnout své emocionální projevy

Má tendenci jednat impulzivně a bez zábran.

Umí pracovat ve skupině pod dálkovým vedením

Pracuje jen v bezprostředním kontaktu a za pobízení dospělého.

Schopnost zapojit se do kolektivních her, chápe pravidla,umí ustoupit jinému dítěti.

Stojí stranou, nenavazuje kontakty, při hře je svárlivé, agresivní.

Samostatnost- samo se umí obléknout,    najíst, udržovat pořádek, správně plní pokyny, chce být užitečné, má zájem o úkoly, hraje si na školu, na    práci. Započaté práce se snaží dokončit.   

Nesamostatné, nedbá o pořádek a o své věci. Ničí sešity, knihy. Nepokouší se pomáhat, u práce nemá výdrž. Převládá zájem o hru.

Podřizuje se pokynům dospělých, i když jsou pro nemilé, chápe jejich nutnost.   

Neposlušné, odmítá vyhovět.

 

"Za padesát let bude lhostejné, v jakém jste jezdili autě, v jakém jste bydleli domě, kolik jste měli na kontě, nebo jak vypadaly vaše šaty. Svět ale může být o trochu lepší, protože jste byli důležití v životě dítěte."