Ročníková práce - co je to?

Jedná se o práci většího rozsahu a zpracovávanou zpravidla po dobu 5 měsíců, která by měla ukázat, co se žák naučil v oblasti vyhledávání a zpracování informací, včetně práce s technikou. Výstupem je prezentace práce před publikem (květen 2014). 

Postup při zpracování ročníkové práce

1. Přípravná část

  • Žák si vybere téma, které se mu líbí
  • Osloví dospělého – svého poradce (učitele, člena rodiny nebo jinou osobu), který jej bude při práci vést nebo mu pomůže rozšířit vědomosti o daném tématu.
  • Žák nahlásí téma i jméno dospělého konzultanta p. ředitelce Š. Holečkové

2. Příprava práce

  • Rozpracování tématu – myšlenková mapa
  • Stanovení cíle práce – Co vytvořím?
  • Stanovení jednotlivých úkolů (Co je třeba udělat?)

3. Samotná práce

  • Vyhledávání informací, fotografií nebo příprava jiných materiálů (fotografování, natáčení videa, vytváření nějakého výrobku atp.)
  • Průzkum (dotazník, anketu, pozorování) a zpracování výsledků zjištění
  • Sestavení práce (tvorba textu, plakátů nebo prezentace)

4. Prezentace ročníkové práce

  • Prezentace před diváky (rodiče, spolužáci, učitelé) v délce 5 – 10 minut
  • Předvedení všech vytvořených a získaných materiálů, obrazů, snímků....

Co mohu vytvořit?

  • Sestavím knihu, encyklopedii, pracovní sešit, počítačový dokument
  • Vytvořím plakát (nebo více plakátů)
  • Sestavím počítačovou prezentaci
  • Natočím film
  • Sestavím fotoalbum
  • Vytvořím internetové stránky nebo blog
  • Vyrobím nebo sestavím nějaký výrobek
  • Mám vlastní řešení nebo nápad

Témata

"Všude dobře, doma nejlépe"

Námět: Domov je místo, kde jsme často rádi. Je to náš byt, ale i zahrada, a dokonce i obec, ve které bydlíme. Co dělat, aby nám bylo doma dobře? Můžeš zkusit navrhnout, jak by mohla vypadat tvoje vysněná obec a porovnat svůj sen, který zachytíš obrázky, se skutečností, kterou vyfotíš. Srovnání můžeš provést i s fotkami z minulosti.

„Rekordy“

Námět: Znáš někoho, kdo překonal nějaký rekord? Víš, jaké rekordy lidé zdolávají?

"Nejkrásnější mazlíčci"

Doma nežijeme jen my, ale řada dalších živých bytostí od rybenky po koně. Známe všechny, kteří s námi bydlí a často i proti tvé vůli. Třeba pavouci nebo rybenky, ale i tvůj mazlíček. Zkus je vyfotit a zjistit něco o jejich životě.

"Na čtyřech kolech"

Námět: Člověk se nepohybuje jen po svých dvou dolních končetinách. Často usedne do nějakého dopravního prostředku. Je auto luxusní doplněk nebo nezbytná nutnost? Je to bezpečné? Jak je na tom doprava v naší obci. Co vše můžeš zjistit o autech?

"Jaké bude počasí?“

Námět: Zajímá tě předpověď počasí a ptáš se, jak to celé funguje? Zkus to zjistit! Můžeš sám pozorovat počasí, zapisovat si měření a zkusit si předpovědět počasí na nějaké období.

"Každý jsme jiný"

Námět: Ne všichni lidé mají stejné možnosti. Znáš někoho, kdo má nějaký handicap? Víš, jak se mu žije? Máme takovému člověku pomáhat a jak?

"Hraji a vyhrávám"

Námět: Představ nám svou oblíbenou počítačovou hru, sestav návod, jak ji hrát a vyhrávat, předveď nám ukázku.

"Moje radosti"

Námět: Představ své koníčky a záliby, co děláš ve volném čase, co tě baví.

"Já? Nikdy!"

Námět: Svět je plný lákadel. Některá jsou nebezpečná zdraví, jako jsou cigarety, alkohol nebo drogy. Škodlivé může být někdy i sledování televize nebo počítač. Vyhledej vše, co škodí zdraví, uveď o tomto nepříteli základní údaje a najdi způsob, co dělat proti tomu, aby škodlivým věcem tví kamarádi nepodlehli.

"Úsměv prosím!"

Námět: Baví tě fotografovat? Vezmi si foťák a vydej se mezi lidi. Opravdu se každý na tvé fotografii bude smát? Nezapomeň požádat lidi o jejich souhlas s fotografováním.

„Moje první kuchařka“

Námět: Vytvořit vlastní knihu receptů a některý z pokrmů připravit jako ochutnávku na prezentaci ročníkové práce.

„Nejkrásnější lokomotivy“

Námět: Obrazová prezentace všeho, co se týká lokomotiv, mašin a vlaků. Popis a fotografie některých z nich. Žák seznámí s informacemi z návštěvy výstavy vlaků nebo muzea vlaků.

„Pod naším okýnkem“

Námět: Obrazová prezentace zahrádek v obci, kde žiji. Žák vyfotí hezké (i ošklivé) zahrady se souhlasem jejich majitelů a sestaví jejich fotoalbum. Součástí práce může být i návrh vlastní zahrady.

„Ze života mrňousků“

Námět: Prozkoumej svět hmyzu a podobných malých potvůrek. Pozoruj je, vyfoť je a poznej blíže jejich život.

„Síla lidskosti“

Námět: Najdi v našem okolí hrdinu, který něco lidského vykonal pro druhé. Může to být zachránce lidského života, ale i člověk, který jen prostě dělá dobré skutky.

„Asistenční psi“

Námět: Máš možnost se seznámit s člověkem, který se asistenčním psům věnuje a možná se ti i podaří jej pozvat do naší školy.

„Atlantida bájná a tajemná“

Námět: Staň se dobrodruhem a vydej se po stopách bájné země Atlantidy. Soustu vědců zkoumá, zda vůbec někdy existovala. Co zjistíš ty?

„Vesmír“

Námět: Zajímá tě, co je v hlubokém vesmíru? Vytvoř model některé z planet nebo celé Sluneční soustavy nebo zjisti zajímavá čísla, která se týkají vesmíru.

„Opravdu škola začíná Marií Terezií?

Námět: Myslíš si, že za to, že děti chodí do školy, může Marie Terezie? Zkus zjistit, kdo za to vůbec může. Ve které době vznikla doopravdy škola?

„Psát je krásné!“

Námět: Vydej se do minulosti a vypátrej, kdy a jak vzniklo písmo, nebo rozlušti záhadu grafologie. Můžeš něco krásného jen tak napsat.

„Můj div světa“

Námět: Existuje sedm divů světa. Jsou to většinou velkolepé stavby a památky. Co obdivuji já a proč?

"Za padesát let bude lhostejné, v jakém jste jezdili autě, v jakém jste bydleli domě, kolik jste měli na kontě, nebo jak vypadaly vaše šaty. Svět ale může být o trochu lepší, protože jste byli důležití v životě dítěte."