Ročníková práce - co je to?
Jedná se o práci většího rozsahu a zpracovávanou zpravidla po dobu 5 měsíců, která by měla ukázat, co se žák naučil v oblasti vyhledávání a zpracování informací, včetně práce s technikou. Výstupem je prezentace práce před publikem (květen 2014).
Postup při zpracování ročníkové práce
1. Přípravná část
- Žák si vybere téma, které se mu líbí
- Osloví dospělého – svého poradce (učitele, člena rodiny nebo jinou osobu), který jej bude při práci vést nebo mu pomůže rozšířit vědomosti o daném tématu.
- Žák nahlásí téma i jméno dospělého konzultanta p. ředitelce Š. Holečkové
2. Příprava práce
- Rozpracování tématu – myšlenková mapa
- Stanovení cíle práce – Co vytvořím?
- Stanovení jednotlivých úkolů (Co je třeba udělat?)
3. Samotná práce
- Vyhledávání informací, fotografií nebo příprava jiných materiálů (fotografování, natáčení videa, vytváření nějakého výrobku atp.)
- Průzkum (dotazník, anketu, pozorování) a zpracování výsledků zjištění
- Sestavení práce (tvorba textu, plakátů nebo prezentace)
4. Prezentace ročníkové práce
- Prezentace před diváky (rodiče, spolužáci, učitelé) v délce 5 – 10 minut
- Předvedení všech vytvořených a získaných materiálů, obrazů, snímků....
Co mohu vytvořit?
- Sestavím knihu, encyklopedii, pracovní sešit, počítačový dokument
- Vytvořím plakát (nebo více plakátů)
- Sestavím počítačovou prezentaci
- Natočím film
- Sestavím fotoalbum
- Vytvořím internetové stránky nebo blog
- Vyrobím nebo sestavím nějaký výrobek
- Mám vlastní řešení nebo nápad
Témata
"Všude dobře, doma nejlépe"
Námět: Domov je místo, kde jsme často rádi. Je to náš byt, ale i zahrada, a dokonce i obec, ve které bydlíme. Co dělat, aby nám bylo doma dobře? Můžeš zkusit navrhnout, jak by mohla vypadat tvoje vysněná obec a porovnat svůj sen, který zachytíš obrázky, se skutečností, kterou vyfotíš. Srovnání můžeš provést i s fotkami z minulosti.
„Rekordy“
Námět: Znáš někoho, kdo překonal nějaký rekord? Víš, jaké rekordy lidé zdolávají?
"Nejkrásnější mazlíčci"
Doma nežijeme jen my, ale řada dalších živých bytostí od rybenky po koně. Známe všechny, kteří s námi bydlí a často i proti tvé vůli. Třeba pavouci nebo rybenky, ale i tvůj mazlíček. Zkus je vyfotit a zjistit něco o jejich životě.
"Na čtyřech kolech"
Námět: Člověk se nepohybuje jen po svých dvou dolních končetinách. Často usedne do nějakého dopravního prostředku. Je auto luxusní doplněk nebo nezbytná nutnost? Je to bezpečné? Jak je na tom doprava v naší obci. Co vše můžeš zjistit o autech?
"Jaké bude počasí?“
Námět: Zajímá tě předpověď počasí a ptáš se, jak to celé funguje? Zkus to zjistit! Můžeš sám pozorovat počasí, zapisovat si měření a zkusit si předpovědět počasí na nějaké období.
"Každý jsme jiný"
Námět: Ne všichni lidé mají stejné možnosti. Znáš někoho, kdo má nějaký handicap? Víš, jak se mu žije? Máme takovému člověku pomáhat a jak?
"Hraji a vyhrávám"
Námět: Představ nám svou oblíbenou počítačovou hru, sestav návod, jak ji hrát a vyhrávat, předveď nám ukázku.
"Moje radosti"
Námět: Představ své koníčky a záliby, co děláš ve volném čase, co tě baví.
"Já? Nikdy!"
Námět: Svět je plný lákadel. Některá jsou nebezpečná zdraví, jako jsou cigarety, alkohol nebo drogy. Škodlivé může být někdy i sledování televize nebo počítač. Vyhledej vše, co škodí zdraví, uveď o tomto nepříteli základní údaje a najdi způsob, co dělat proti tomu, aby škodlivým věcem tví kamarádi nepodlehli.
"Úsměv prosím!"
Námět: Baví tě fotografovat? Vezmi si foťák a vydej se mezi lidi. Opravdu se každý na tvé fotografii bude smát? Nezapomeň požádat lidi o jejich souhlas s fotografováním.
„Moje první kuchařka“
Námět: Vytvořit vlastní knihu receptů a některý z pokrmů připravit jako ochutnávku na prezentaci ročníkové práce.
„Nejkrásnější lokomotivy“
Námět: Obrazová prezentace všeho, co se týká lokomotiv, mašin a vlaků. Popis a fotografie některých z nich. Žák seznámí s informacemi z návštěvy výstavy vlaků nebo muzea vlaků.
„Pod naším okýnkem“
Námět: Obrazová prezentace zahrádek v obci, kde žiji. Žák vyfotí hezké (i ošklivé) zahrady se souhlasem jejich majitelů a sestaví jejich fotoalbum. Součástí práce může být i návrh vlastní zahrady.
„Ze života mrňousků“
Námět: Prozkoumej svět hmyzu a podobných malých potvůrek. Pozoruj je, vyfoť je a poznej blíže jejich život.
„Síla lidskosti“
Námět: Najdi v našem okolí hrdinu, který něco lidského vykonal pro druhé. Může to být zachránce lidského života, ale i člověk, který jen prostě dělá dobré skutky.
„Asistenční psi“
Námět: Máš možnost se seznámit s člověkem, který se asistenčním psům věnuje a možná se ti i podaří jej pozvat do naší školy.
„Atlantida bájná a tajemná“
Námět: Staň se dobrodruhem a vydej se po stopách bájné země Atlantidy. Soustu vědců zkoumá, zda vůbec někdy existovala. Co zjistíš ty?
„Vesmír“
Námět: Zajímá tě, co je v hlubokém vesmíru? Vytvoř model některé z planet nebo celé Sluneční soustavy nebo zjisti zajímavá čísla, která se týkají vesmíru.
„Opravdu škola začíná Marií Terezií?
Námět: Myslíš si, že za to, že děti chodí do školy, může Marie Terezie? Zkus zjistit, kdo za to vůbec může. Ve které době vznikla doopravdy škola?
„Psát je krásné!“
Námět: Vydej se do minulosti a vypátrej, kdy a jak vzniklo písmo, nebo rozlušti záhadu grafologie. Můžeš něco krásného jen tak napsat.
„Můj div světa“
Námět: Existuje sedm divů světa. Jsou to většinou velkolepé stavby a památky. Co obdivuji já a proč?